Sunday, February 1, 2009

Ayah Sangat Sukakan Ilmu dan Mencatat Ilmu.

Ayah sangat sukakan ilmu. Padaku dia memahami benar mafhum kalamullah: " Adakah sama orang yang buta dengan orang yang celik?" Ayah amat suka menuntut ilmu dan sanggup berhabis demi mendapatkan ilmu untuk dirinya dan anak-anaknya.

Ketika usianya hampir mececah 70 tahun ketika diizin Allah menjadi tetamuNya di Tanah Suci Makkah untuk mengerjakan rukun Islam ke 5 dalam tahun 1989, ayah membelanjakan ratusan ringgit untuk membeli kitab-kitab di sana, antaranya kitab 'Bahrul-Mazi' oleh Sheikh Muhammad Idris Abdurrauf Al-Marbawi yang tersohor itu. Ketara ia amat berbangga dapat memiliki ensaiklopedia ilmu Islam yang berjilid-jilid itu. Dua kitab yang pernah kutunaikan pesanan beliau agar dibelikan untuknya ialah kitab Tafsir Al-Quran oleh A. Hassan dan kitab Al-Azkar oleh Al-Imam An-Nawawi.

Ayah memang suka membaca dan menatap kitab-kitab. Selain selalu membaca surah-surah tertentu dari Al-Quran hingga mencapai 1000 ayat yang memang dihafaznya setiap pagi selepas solat Subuh, ayah akan menatap kitab-kitab. Ayah meminati ilmu hadis dan bidang fiqh. Ayah juga suka membaca akhbar jawi Utusan Melayu kemudiannya Utusan Zaman. Penjual akhbar di Berek Duabelas PakSoh atau isterinya selalunya akan menyimpan senaskhah tersebut setiap hari buat ayah. Dalam usia lanjutnya juga dia pernah menadah kitab dengan almarhum Baba Abdul Aziz dari Pattani. Ayah sangat menghormati guru terakhirnya ini hingga ke akhir hayat guru tersebut.

Ayah pernah bagi tahu tentang sepotong hadis yang mafhumnya: ' Jadilah kamu seorang 'alim (berilmu/mengajar) atau orang yang menuntut ilmu atau pendengar hal-hal ilmu, jangan kamu jadi yang ke 4 nescaya kamu musnah (jahil). Ayah sangat sukacita dan berbangga jika anak-cucunya berjawatan pensyarah, ustaz, guru atau tenaga pengajar ilmu. Beliau selalu menyebut kata-kata berhikmah tentang menuntut ilmu yang mafhumnya: ' Sebaik-baik pekerjaan ialah pengajar ilmu @ al-mu'allim. Diri ayah sendiri adalah uswah hasanah juga dalam bab ini.

Dengan motor Yamaha Pasola merahnya, ayah sendiri ke tempat mengajarnya di beberapa masjid, madrasah atau surau hingga ke tahun-tahun akhir beliau keuzuran. Atas nasihat anak-anak, dia terpaksa mengurang malah menghentikan aktiviti amal baik kesayangannya itu. Madrasah terakhir kunjungan ilmu beliau ialah madrasah Pak Mat Sa'ari Kg Pulau Kapas.

Sebelum ayah kembali ke rahmatullah dia mewasiatkan agar kitab-kitab miliknya yang banyak itu tidak berganjak dari rak almarinya atau dibawa keluar dari rumah. Maksud ayah barangkali supaya anak-cucu 'membaca, mencari dan menyelidik' apakah isi kutubkhanahnya itu, meniru sifatnya yang suka membaca atau sebagai kenangan abadi menandakan ayah seorang yang sangat meminati ilmu agama.

Satu lagi minat atau cara ayah mendapatkan ilmu ialah mencatat. Ayah suka mencatat pada kulit kitab-kitabnya sebagai ingatan atau bahan ulangkaji. Banyak bukunya termasuk buku catatan hariannya 'dikotori' tulisan-tulisan ayah sebagai nota atau peringatan. Tulisan-tulisan ada potongan ayat suci al-Quran, hadis, kata-kata hukama atau syair selain peringatan-peringatan lain.

Sebuah kitab milik ayah bercatat 'tahta yadi Haji Muhammad bin Haji Awang Guchil' kini berada padaku bernama 'Khazinatul-asrar Jalilatul-azkar' oleh Al-Ustaz As-Sayyid Muhammad Haqi Al-Nazili. Seingatku dia memberinya kepadaku supaya membacanya. Terdapat banyak catatan ayah pada kulit depan dan belakang kitab tersebut.

Diperturunkan antara catatan ayah itu agar kita juga dapat fikir-fikirkan maklumatnya sambil menggetus faedah dan manfaaatnya. Insya Allah.

1. Nabi Khidhir namanya Balya bin Mulkan.
2. Ilmu Tasawwuf ialah ilmu takmilah kepada ilmu Tauhid dan Fiqh.
3. Doa Rasulullah s.a.w terhadap kaumnya: Allahummahdi qaumi fainnahum laa ya'lamuun ( Tuhan kami hidayahkanlah kaumku kerana mereka tidak mengetahui)
4. Doa Nabi Syu'aib a.s: " Allahumaftah baini......mafhumnya: Ya Tuhan kami bukakan (hati) antara aku dan kaumku dengan kebenaran dan Engkau jualah sebaik-baik pembuka (hati).
............( ada lagi...)

No comments:

Post a Comment