Friday, September 4, 2009

Mengenang Ayah Di Bulan Puasa

Mabruk untuk abang-abang dan kakak-kakak yang telah sama-sama mengadakan program tadarrus di bulan Ramadhan ini. Semoga ini juga menjadi salah satu hasil tuaian yang dapat dikutip oleh Ayah dan Mok di alam sana - amalan baik dari anak-anak soleh yang mendoakan mereka.

Mengingat kembali mereka di bulan Ramadhan ini, masih jelas dalam ingatan tentang perkara-perkara yang Ayah selalu lakukan masa bulan Ramadhan. Banyak yang Ayah buat masa bulan puasa kini menjadi satu 'norm' bagi aku.

Biasanya selepas solat Asar, Ayah akan menghabiskan masanya hingga waktu Maghrib dengan membaca alQuran. Amalan tersebut juga menjadi amalan kami, tetapi malangnya sekarang tidak dapat dipraktikkan. Masa antara Asar dengan Maghrib sekarang banyak aku habiskan dalam traffic jam dalam kotaraya ini.

Masa berbuka puasa, Ayah mesti perlukan satu hidangan 'benda manis', samada bubur atau kuih dll. Aku juga terikut-ikut dengan cara begini, dan 'benda manis' adalah satu kemestian bagi aku sekarang masa berbuka puasa. Cuma aku tidak begitu suka makan nasi masa berbuka, dan tak pasti/tak ingat sama ada Ayah makan nasi atau tidak masa berbuka.

Semasa tinggal 'dalam getah' dulu, Ayahlah yang menjadi Imam solat tarawikh setiap malam. Selepas solat, Ayah akan menghabiskan masa dengan mendengar musabaqah alQuran yang masa itu diadakan setiap Ramadhan. Program ini menjadi penyeri kepada bulan puasa, dan siapa yang menjadi johan adalah merupakan topik perbualan kami di sekolah keesokan harinya.

Mungkin banyak lagi perkara yang Ayah lakukan/amalkan yang boleh ditambah oleh abang/kakak dan boleh dikongsi di sini. On my part, tak tahu bila aku boleh amalkan kembali amalan bacaan alQuran di antara Asar dan Maghrib ini. Itu warisan Ayah.


No comments:

Post a Comment