Monday, August 17, 2009

Ramadhan Datang: Saabiqu ilal-maghfirah wal-jannah.


Ramadhan Datang Lagi: Marhaban bik...


Ramadhan Zero Defect

ALHAMDULILLAH...bulan ramadhan mulia datang lagi. ini ramadhan lain, bukan ramadhan dulu-dulu. dah banyak berlalu. yang terakhirnya ialah ramadhan 1429 tahun lalu. ramadhan al-mubarak, bulan nuzululqur'an dan bulan yang padanya malam qadar yang lebih baik dari 1000 bulan. Allah gandakan anugerah pahala dan kebajikan kepada kita sempena ramadhan kareem.

Dia yang Maha Kaya Maha Terpuji menjanjikan sejahtera, kurnia syurga dan perlepasan dari siksa neraka. gandakan solat dan doa. perbanyakkan bacaan al-qura'an dan zikir. permudahkan i'tikaf dan qiyam. ramadhan awalnya rahmat Allah, pertengahannya maghfirah dari Allah dan akhirnya lepaskan dari neraka.

almarhum ayah kita kembali ke rahmatullah pada petang 3 muharram 1430 bersamaan 31 disember 2008. inilah ramadhan pertama kita tidak bersama almarhum. teringat benar. ayah waktu sihatnya banyak membaca al-qur'an. bersedekah. bersolat tarawih di balaisah pakmat saari, kemudiannya hanya di rumah. barangkali banyak lagi kenangan yang masih berlegar jinak di ingatan orang-orang yang serumah dengannya spt ma, mokdek, ayah yi dan cecucu ayah yang makin membesar bersamanya. ma selalu buat nasi kerabu tumis dan sambal... tahun ni lagu mana? kalau ma tidak ke KL sesekali elok juga orang-orang KL balik berpuasa dengan ma di KB kan? bergilir.

kebahagiaan ialah apabila kita dapat melunaskan kewajiban kita serta saling menunaikan tanggungjawab perasaan kita dan orang terdekat dengan membelanjakan pendapatan yang dikurnia Allah.

mari kita sama-sama bersyukur kepada Allah. alhamdulillah dapat menghirup udara ramadhan tahun ini. mohon rahmat, keampunan dan lepasan dari neraka Allah. ALLAHUMMAGHFIRLI WA LI WALIDAYYA WARHAM HUMA KAMA RABBAYANI SOGHIRA... Aamiin.









No comments:

Post a Comment