Sunday, March 15, 2009

Majlis Tahlil Di Rumah Mak/Tok Wan: Dah 5 Tahun Tok Wan Tinggalkan Kita.


Malam tadi malam isnin bersamaan 18 Rabiulawal 1430 (15 Mac2009) selepas solat isya' berlangsung majlis tahlil di rumah kakcik mah / pokghi. Majlis diadakan mengingati pemergian ayah bonda kita mak/tokwan dan ayah mat. Ayah kembali ke rahmatullah 75 hari lalu sedangkan mak/tokwan sudah genap 5 tahun. Beliau kembali ke rahmatullah pada 13 Mac 2004.

Majlis hanya dirancang secara segera dan disertai anak beranak termasuk mokdik Norina, ayah yi, anak2 dan ma. Tuan rumah menyediakan nasi kerabu Kg Cherang, teh O dan beleda. Kecilan sahaja namun pertemuan keluarga bersama mengenang ayah bonda adalah mustahak di samping mengeratkan silaturrahim.

Ayah d menjadi 'tok sheikh' tahlil. Abdul Hakim Adli pun boleh tapi dia belum biasa agaknya gugup kenaling lagi katanya. Bukan senang bagi kita bukan anak pondok untuk mengendali majlis sebegini. Ayah d juga cuba melihat semula risalah tahlil tu maklumlah dah lama bertapa di wad, kena cek semula. Pendidikan formal yang kita perolehi di sekolah, tidak menjamin kita dapat menjadi 'tok sheikh' meratib. Ayah juga tak pernah menyuruh kita belajar menjadi tok sheikh ni.

Ayah di kagum dan solute buat anakanda Razi suami Izzah makcik Ni yang berani menerima 'jawatan segera' sebagai tok syeikh di malam tahlil 40 hari peninggalan ayah baru2 ni. Walaupun kena tengok risalah tahlil, beliau sanggup mengendalikannya dengan vokal yang nyata jelas. Terima kasih. Wajar juga orang2 lain anak, cucu dan menantu ayah sedia mengendalikan majlis serupa itu. Insya Allah. Benda baik, apa salahnya.

Kita sama-sama mendoakan dihujung ratib dengan memohon Allah SWT mengampuni, merahmati dan meletakkan ayah bonda kita di tempat tertinggi pada maqam orang2 soleh dari kalangan nabi-nabi, solihiin, para syuhada' dengan penuh kemuliaan. Kita memohon agar Allah menjadikan kita semua hamba-hambaNya yang baik, selalu mendoakan kebaikan dan kesejahteraan buat kedua ibu bapa. Sentiasa berzikir dengan 'La ilaha illah' dan selalu berselawat dan salam ke atas junjungan Rasulullah s.a.w.

Amiin semoga amalan kita semua diredhai Allah. Majlis selesai 10.00 malam lebih.

1 comment:

  1. teringat plak tiap kali bln pose Tok Wan mesti bg duit sruh g beli nasi krabu nk jamu ank cucu dio.kalu x se amik duit tue...mesti dio maroh sbb dio kato dio nk jamu ank cucu.nk sruh anok cucu kumpul ramai2.

    ReplyDelete