Thursday, March 26, 2009

Tertinggal post: Sempena Bule Mo'lo', Tahlil dan Roti Jala.


...posting yang lewat dipublishkan, dok dalam draft...nah ini dia moga jadi kenangan jugak:

Hari ini Jumaat 29 Rabiulawal 1430...hari terakhir Bulan Maulid @ bule mo'lo', bulan kelahiran junjungan Rasulullah s.a.w lebih kurang 1480 tahun silam. Kelahiran Baginda yang membawa sinar memisahkan bainal haq walbatil.

Gelap cerah, gelap cerah cepat sungguh rasanya waktu berjalan. Jumaat minggu lepas 23 R/awal 1430 = 20 Mac 2009. Ayah D adakan sikit jamuan breakfast roti jala, roti bulat manis cecah gulai kambing. Sehari sebelum tu ada majlis pernikahan dan walimatul-urus Pak Din bin Hj Che Ab Rahim JPJ @ saudara kita 'Izuddin bin Umi Long di Telipot, area belakang SMK Zainab 1 Kota Bharu. Sekolah tu AyahD ngajar dekat 11 tahun (1988-1989). Majlis Pak Din tu AyahD tak leh gi. Nak wat guano.

Majlis jamuan roti jala cecah gulai kambing tu berlangsung dengan sukacita dan meriah. Alhamdulillah.... Sengaja kami adakan majlis itu ada 'sempena'nya. Sempena Mutia dapat bertugas di Kelantan, bertukar dari SK Air Lanas Jeli ke SK Seri Kembangan Pasir Mas (dia boleh berulang-alik), di buat sempena bulan Maulid, adakan tahlil buat ayah dan mak serta kebetulan adik beradik ramai ada di KB ini (belum bertolak ke KL dan JB).

Bertemu sekali2 alangkah sukacitanya walau tak cukup korum adik beradik. Ayah D cukup gembira bila ma datang, ayah Ni sekeluarga dan Tik sekeluarga pun ada. Syukur benar majlis itu amat bermanfaat wajar diteruskan seadanya secara bergilir buat pertemuan mesra anak buah. Semoga kita semua diampuni serta di rahmati Allah baik yang masih hidup atau pun yang sudah kembali ke rahmatulla. Anak2 cucu rajinlah membaca Al-Quran dan menghadiahkan pahala buat ayah dan mak. Wassalam.

No comments:

Post a Comment